Social Icons

Monday, 6 January 2014

Bakar kalori dengan sihat


Assalamualaikum wbt.

1. Minum air

Minum air dengan cukup dapat mengelakkan dehidrasi, yang mana dehidrasi ini mengurangkan kadar metabolisme badan. Orang yang mengalami dehidrasi selalu keliru dengan dahaga, mereka menyangka bahawa mereka lapar sehingga menyebabkan mereka makan makanan yang berkalori tinggi untuk hilangkan lapar.





2. Makan snek


Makan snek (ringan) antara hidangan makan utama dapat membuatkan perut rasa penuh, so anda takkan makan terlalu banyak pada waktu makan.

Tapi pastikan snek yang anda makan tu snek yang sihat la. Contoh campeanut butter ker, yogurt ker. Gitu la.. :)




3. Elak stress


Stress boleh menyebabkan kehilangan tenaga otot dan memperlahankan metabolisme.
Cuba lakukan yoga

Bagi kita orang Islam, rasanya lebih afdal kalau kita solat.

Melegakan tekanan + senaman otot dan badan + memberi ketenangan extra berganda = SOLAT

Ehehhehe.. :)



4. Beriadah

Kajian menunjukkan Vitamin D berupaya mengurangkan berat badan dan merupakan cara terbaik untuk mendapatkan vitamin D ini ialah dengan mendapat cahaya matahari secukupnya.

Keluarlah beriadah, dan kalau berjemur tengah panas tu, jangan lupa sunscreen gak ek.. Nanti leh kena kanser kulit pulak.. :)

Tapi, bagi saya, personally, saya sangat, sangat suka beriadah ke waterfall! Air terjun best! Ehehhee.. (patutla lemak tak terbakar, dok tempat sejuk.. uhuk!)



5. Makan banyak Vitamin C


Kajian menunjukkan vitamin C dapat membantu membakar lemak. sekurang-kurangnya 75 miligram untuk satu hidangan. Satu setengah biji anggur mengandungi kira-kira 44 miligram kandungan vitamin C.

Kebanyakan buah-buahan yang tinggi kandungan vitamin C mengandungi fiber yang membantu membakar lemak berlebihan.





6. Bergerak

Kalaupon anda tak ke gim, tapi anda still boleh membakar lemak melalui aktiviti rutin seharian anda. Paling mudah, guna tangga. Jangan malas, asek guna elevator / lif manjang! Ish!

Menaiki tangga boleh membakar lemak dua kali ganda berbanding aktiviti lain. Kalo macam kat ofis, and anda stuck kat meja and kerusi pejabat, bangun dan gerakkan kaki anda! :)





7. Bina badan / angkat berat


Ehem.. antara aktiviti yang dapat bakar banyak lemak ialah ini laa.. Angkat berat.. heh!

Erk.. saya tak mampu buat nih!! :D








8. Ketawa


Haa.. Yang ni saya mampu buat.. Ehehhehe..

Senyum. Ketawa. Bergurau. :D

Dengan ketawa, kita meningkatkan kadar metabolisme dan membakar 10 kalori.. Haaa.. gelak sekarang!! :D






9. Minum teh hijau
Kalau anda nak tahu,dengan minum 2-3 cawan teh hijau setiap hari, Anda akan kehilangan lemak di tubuh dengan lebih cepat. Ini tidak hanya membantu membakar lemak, tetapi juga mengurangi risiko kanser.Kajian juga menunjukkan meminum teh hijau selepas bersenam akan meningkatkan tahap oksidasi/pengoksidaan lemak, membaiki kesensitifan insulin dan kadar glukosa dalam badan seseorang.



Ini panduan untuk bakar kalori :
Ha..apa tunggu lagi..jom la bakar kalori sama-sama..Nanti mesti semua sihat dan kurus..Baca-baca juga,tp jangan lupa amalkan ye..

0 comments:

Post a Comment

 
 
Blogger Templates